Bert Gelderman
Bert Gelderman (1964), de uitvoerder van de hieronder genoemde compositie is een oud leerling van de componist. Hij is zelf als vaste bespeler en indirect als diens opvolger sinds 1995 aan het Holtgrave-Reil orgel van de Heerder Johanneskerk verbonden, daarnaast in dezelfde hoedanigheid aan de orgels van de Christelijke Gereformeerde Kerk, (sinds 1979) en de Grote -of Andreaskerk, beide te Hattem, (1994), de St. Nicolaaskerk te Zalk, (1998), en de Hervormde Gemeente te Wapenveld, (2000). Daarnaast is hij docent aan Muziekcentrum Zwartewaterland alsmede van een eigen privé lespraktijk in de regio Noord Veluwe en Zwolle en omstreken. Tevens dirigent van een aantal koren in de omtrek. Als uitvoerend musicus verleende hij medewerking aan meerdere radio- en CD opnamen.
De uitvoering op orgel
ORGELKLANK’N over ‘t HEERDER VOLKSLIED
Een wieze van Mr. Rombout van Riemsdiek,
bie de woord’n van zien vaa Jan van Riemsdiek.
PRELUDIUM
TRIO (Panoramiek)
IMPRESSIES (Impromtu’s)
KORAAL
Fabriceerd deur PETER R. WITTEVEEN,
Orgelis in de Johanneskarke te Heerde van 1980 tut 1999.
Deze compositie is gedateerd 18 Juli 2001 en geschreven ter gelegenheid van de presentatie van het boekwerk “Uit het muzikale verleden van Hervormd Heerde”, een publicatie van een historisch archivarisch onderzoek over de complete orgelhistorie van de Heerder Johanneskerk.
Het stuk is volledig gedacht voor de klank van het Holtgrave-Reil orgel (1845-1964), en de gebruikte registraties zijn dan ook in overleg samen met de componist uitgezocht, welke het instrument gedurende bijna twee decennia lang als vaste organist bespeeld heeft.
Het werk is vierdelig en ademt geheel de sfeer van een muzikale rondgang, (alla marcia e fanfare), door het dorp en z’n omgeving, waarbij meerdere tekstfragmenten van Van Riemsdijks lied als inspiratiebron hebben gediend en vervolgens in klank zijn vertaald.
Het eerste deel, (Preludium), opent met een korte maar krachtig gemarkeerde introductie, (Maestoso ma non lento), gevolgd door de eigenlijke mars, (a tempo, poco piu mosso), waarin ritmisch sterk geaccentueerd verschillende flarden van de melodie de revue passeren en uitmonden in de slotregels van het lied.
Het tweede deel is een panoramisch trio, (Allegretto), waarbij de melodie in de middenstem in z’n geheel hoorbaar is gevolgd door deel drie, (Impromptu‘s, Allegro Moderato), allemaal korte en naadloos op elkaar aansluitende impressies waarbij het gevarieerde Noord Veluwse landschap vanuit van allerlei invalshoeken wordt belicht zoals “het mooiste plekkien, ginds de Iessel, bosch en heuvelrand, een lus die bonte kleur’n, oos of wes, Heerde, Heerde bovenal!”
Dit alles mondt crescenderend uit in een stevig slotkoraal waarbij nog vermeldt wordt dat “de wieze is an e pas an ‘t volksgebruuk!”
Met hartelijke dank aan beide collega-organisten Henk van der Maten en Ina Mijnheer -van Norel voor hun assistentie bij deze inspeling als registranten en intonateur-orgelstemmer Willem Wagenaar van de plaatselijke orgelmakerij Gebr. Reil b.v. voor zijn stemwerkzaamheden in de week voorafgaand aan deze opname.
Saillant detail: de inspeling/opname van deze bewerking van een locaal volkslied vond plaats op Zaterdag 14 Juli 2007, oftewel quartoze Julliet, de dag van de nationale revolutie der Franse Republiek, zij het wel met noord veluwse zwier en zonder franse slag…..
Opname technicus: Ernst Burgmeijer
Meer informatie over Bert Gelderman vindt u op: www.gelderman-muziek.nl
© Eye-T webdesign - Heerde | Bijgewerkt: 30-12-2016